Hej, jeg er en knægt på 17 år med en veninde på 18, hun har et voldsomt alkohol misbrug, som er ved at tage overhånd i hendes liv. Jeg fortæller hende hun skal stoppe med at tage på de Værtshuse til dagligt, men hun gør det sku alligevel.

Besked
Alkoholiker
Dreng, 17
Tilbage til Ung til ung


Svar fra andre
Det lyder som en svær situation at stå i, og det er tydeligt, at du bekymrer dig om hende. Når nogen har et alkoholproblem, er det desværre sjældent nok, at venner siger, de skal stoppe – forandringen skal som regel komme fra dem selv.
Det betyder ikke, at du ikke kan gøre noget. Det kan hjælpe at fortælle hende roligt, at du er bekymret for hende, og hvordan det påvirker dig at se hende have det sådan. Samtidig er det vigtigt at huske, at du ikke kan bære ansvaret for at få hende til at stoppe alene.
Hvis du føler, at det er ved at tage alvorligt overhånd, kan det også være en god idé at tale med en “voksen”, du stoler på, så du ikke står med det hele selv. Det er ikke at stikke hende – det er at prøve at hjælpe både hende og dig.
//
//
Hvis du ikke kan finde en måde at få hende til at stoppe skal du finde nogen som kan. At passe på hinanden er det vigtigste ved at være venner, især i den alder hvor vi laver dumme ting. Spørg dig selv om at prøve at rede hende ud af et liv af alkoholisme er værd et slagsmål. For mig ville svaret være Ja. Hvis du ikke hved hvordan kan du også spørge nogen om det
//
//
Det er ikke længere muligt at kommentere på denne besked. Vil du hjælpe andre unge, så klik her istedet